9 July 2009

PPSMI dimansuhkan..pelbagai reaksi!!

bile berite pemansuhan Pengajaran dan Pembelaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ke udara mlm tadi, pelbagai reaksi muncul..ade yang bersetuju,ade yang tak bersetuju.pg td aku dgr radio hot fm, de aorang pendengar ni sampai nangis2 menyatakn die tidak bersetuju dgn pemansuhan PPSMI.yelah, die kate inilah masenya anak2 dan ibu-bapa nak berkomunikasi dalam bahasa inggeris.well, masing2 de pendapat dan pandangan masing2. yang pasti kerajaan telah meneliti dan menjalankan kajian dan melihat dr pelbagai aspek demi kepentingan semua pihak. bukan suke2 jek mansuh. ade sebab dan alasan yang munasabah jika difikirkan kembali.
bagi aku, aku sokong langkah kerajaan ni. sbb mmgla bahasa Inggeris ni penting.tengok sekarang semua mende nak gn bahasa inggeris. maklumla bahase antarabangsa.tp aku asalnya pelajar luar bandar. nature pelajar luar bandar lain dgn pelajar di bandar.penggunaan bahasa inggeris sgt jarang berlaku. bile diajar sains dan matematik dlm bahasa inggeris, nak memahamkan bahase tu satu hal, nak paham subjek tu pun 1 hal. jgn sbb nak memantapkan BI, sains dan matematik pulak yang ketinggalan. semalam TPM pun dah umumkan tahap penurunan pencapaian sains dan matematik. cb pk blk sbbnya. mmg de yang berpendapat, bile gn BI dlm sains dan matematik, lagi senang nak faham coz asal subjek ni dlm BI, tp bg aku yang mmg belajo sains dan matematik dlm BM, takdek masalh pun nak faham. A dalam genggaman hehe.tetapi di akui, aku mmg lemah BI.tp if kerajaan dah ade care untuk memantapkan BI tu, bg aku takdek masalah. lg 1 knp aku sokong, sbb beban pd guru tu sendiri. bg guru yang mengajar di bandar mungkin takdek masalah. tp bg guru di luar bandar mmg bermasalah. penggunaan BM lbh kerap berlaku bile mengajar coz anak murid tak faham BI, tp bile buat soalan kn buat dwibahasa(ikut syarat), tp alih2 anak murid jawab BM jgk. tak ke rugi kertas dan tenaga.bile aku tanye akak aku yg mengajar sains di SEMENTA, die kate untuk membolehkan seseorang murid dianggap menjawb dlm BI, cukup dgn 1 perkataan jek. contohnya..dlm banyak2 ayat die, die guna 1 jek perkataan dlm BI "and" die dah dianggap menjawab dlm BI. logik ke??hehe.jd betullah kate TPM bahawa perlaksanaannye tidak mantap dan menyeluruh. perancangan dah baik, cume perlaksanaannya yang kurang diambil berat.
ape2pun, semua org de pandangan tersendiri. bergantung. negara kite negara DEMOKRASI dan bebas bersuara, jdnye tepuk dada tanyela selera.pe2 pun aku sokong pemansuhan ni hehe. lepas ni, harap2 anak2 buah aku takdek masalah nak faham Sains dan Matematik dah. insyaALLAH.

No comments:

Post a Comment

your comment here...