20 July 2009

interview 20 julai 2009

Pagi td g interview kat PTD temerloh..kui 8, aku sampai awal ditemani mak, ayah n cicit..sampai2 pg daftar, kebetulan pegawai pendaftaran tu ex budak sek aku dl..dibaginya aku nombor 1..fuhh, berdebor-debor den..tunggu punye tunggu Datuk SPA pun sampai..lpas die masuk, loceng bunyi..sampai le giliren den masuk..mule2 masuk lutut dah ketaq..mcm nila lebih kurang situasinya..
Tok..tok..tok..(aku ketuk pintula tu)..
Aku masuk..bagi salam..then bagi sijil kat datuk SPA tu..mule2 masuk tengok muke diorang ok jek..awal pg lg kan..so, sejuk sket hati ni..idokle takut sgt..
Pegawai temuduga ni de 3 org..Datin Rohani (JAIP), Datuk dr SPA tu, sorang lg Pen. Pegawai Tadbir..SPA jgk aku rase..masuk2 datin suh aku duduk..aku pun duduk dgn ayunye hehe..
Then, bermulela sesi temuduga..
Datuk SPA: baiklah..ceritekan tentang diri kamu, latar belakang, asal dr mana, mak ayah org mana n belajar kat mana..dan..kenapa nak jd cikgu??
Aku pun jwble soklan tu dgn penuh keyakinan la..pasal BM kan..citer la sekolah katne, tinggal katne..sume2 la..
Datuk SPA: ok..adik-beradik brp org??mak ayah keje pe??
“eh..aku tak citer ek td??”..hehe.lupe..aku pun jwble..mak suri rumah, ayah peneroka..
Datuk SPA: de tak adek-badek yg keje GOV??
“sume keje gov kecuali sorang jek..kakak keje jururawat, abg peg penyelidik kat MPOB, de dua org cikgu..
Datuk SPA: akak keje jururawat gred brp??
“ha??mnele aku tau huhu..”..rasenya gred U27 kot..
Datuk SPA: ye ke??Gred U29 tak..hmm, takpela saya saje nak tengok awak ni ambik berat tak pasal keje kakak awak..
“sudah..kantoila aku…huhu”
Datin Rohani: صباح الخير؟؟كيف حالك؟؟؟ “ni aku suke ni”
Aku pun jwble..bahase arab le..
Datin Rohani: ممكن أن نتكلم باللغة العربية؟؟
insyaAllah..
Datin Rohani: أين قريتك؟
في فيادا كوماي، ترياج
Datin Rohani: هل تحبين قريتك؟؟ aku jawab: نعم
Datin Rohani: لماذا تحبين قريتك؟
Sbb dari kecik mmg saye duduk situ, membesar kat situ, belajar kat situ..sume2lah..family pun kat situ..(dlm bahase arable)
Datin Rohani: تكلم عن حياتك يومية؟
aku pun citerla aktiviti harian aku skang ni..
Datin Rohani:لغتك جيد جدا
Aku senyum..kn puji beb..
Then die pun tanye aku soklan nahu…
Datin Rohani: أعرب هذه الجملة.."المذياعُ يُباعُ في السوق"
Aku pun jwb..wlupun aku sedikit keliru pasal feel yg digunakan dlm ni feel bina lilmajhul..so isim tu kn jd naib fail..tp aku jwb, al-mizyaa’u tu mubtada’, yubaa’u feel mudhori’ marfu’ biddhommah, fissuuqi..hrfuj jr wa isim majrur..”harap2 betulla aku jwb””
Datin Rohani: صحيح جدا
“Alhamdulillah..”
Datin Rohani: ok..sekarang kita nak tanye pasal agama islam plak..sekarang bln ape?? “Rejab” ok..pe die kelebihan bulan rejab??pe peristiwa yag berlaku??
“isra’ mikraj”aku pun citer la hikmah disebalik peristiwa ni yg aku faham dan tahu..Datin pun angguk..”Alhamdulillah”..mintak2 anggukan tu betullah..
Pindah ke pegawai kedua..Pen Peg Tadbir…
Peg: satu jek soalan saya..pe kaedah yang paling berkesan untuk mengajar bahasa arab??seperti yg awak tahula..bahasa arab merupakan bahasa yang susah untuk dipelajari..
“bagi saya, kite kn lihat latar belakang dan peringkat pelajar itu sendiri..bagi pelajar yang tak pernah tahu bahasa ini yang kite ajar dr basic, kite bolehla menggunakan bahasa ibunda kite untuk mengajar bahasa itu..di samping itu kite juga boleh menggunakan teknologi terkini, penggunaan computer sbg contoh menggunakan power point, internet sbgnya..mungkin juga kite boleh guna kaedah mind mapping..macam saya waktu saya belajar dl saya buat mind mapping saya sendiri untuk memahami nahu dan bahasa arab…”
Datuk tu angguk..alhamdulillah..
Datuk SPA: “habisla aku kali ni”..ha..result awak ni bagus ni,,awak blh sambung master ni..ataupun mintak jd peg Peg Tdbir dan Diplomatik kementerian LUar negeri…”aduh..aku taknakla..nak jd cikgu jek”
Ok..saya nak uji pengetahuan am awak..pe die yang dimaksudkan Raja berpelembagaan dan demokrasi berparlimen?? “hah..sudah..manele aku ingat..”..aku pun jwble ikut yg aku rasela..tp rasenye salah..tp demokrasi berparlimen aku rase aku dpt jwb..
Datuk Pen peg: takleh jd PTD lah camni “huhu..mmg taknak pun”
Ape cogan kate negeri Pahang?? “aduh.aku rase Ya Latiff..tp aku tak jwb pun..senyum jekk..aku takut salah sbnrnya..”huhu
Datuk SPA: awak kn tahu pasal pengetahuan am ni..ok, gambo sape kat duit kertas??
“ha??”..hmm gambar yang dipertuan agong pertama Tuanku Abdul Rahman…
Datuk SPA: ok..die dr negeri mana? “Negeri Sembilan”
Datuk SPA: hah..sib bik betul..tu pun dah tercungap2.. “saje jek datuk ni tau huhu”
Ok..itu saje la..awak kn banyak tahu mende sekeliling…”aduh,..dpt ke aku ni”huhu
Itu jekla soklan yg diorang tanye..punyela aku stay up bc pasal sek wawasan la, falsafah pendidikanla, PIPP lah, sekolah bestari lah, pasal negeri Pahanglah..segala name org besor di hafal..tp tak ditanye pun huhu..tp harap2 delah rezeki aku kat sini…ape2 pun..ni satu lg pengalaman interview aku..sedikit sebanyak dah membantu aku dlm cr menjawb soalan..harap2 berkat mak ayah aku teman, adela rezeki aku kat sini…aminn..

No comments:

Post a Comment

your comment here...