19 January 2013

Istimewanya insan bergelar kanak-kanak...

Assalamualaikum...
Alhamdulillah..terima kasih Allah..I Love YOU ALLAH!!!

Minggu ni berpeluang pulang ke Felda Kumai (kg sayala tu).Ingat dulu ms kanak-kanak, bile sebut balik kg, yang dimaksudkan "kampung" itu ialah kg mak dan ayah a.k.a rumah tok di Chenor. Tapi dah jadi remaja tua ni, bile sebut balik kampung, mestilah yang dimaksudkan balik rumah mak ayah tercinta tempat membesar dan menakal (ada ke perkataan ni hehe) di sini.Kalau nak cerita zaman kanak-kanak, rasanya tak habis nak cerita..hehe.

Ok..berbalik kepada ceritaku minggu ini. Balik kg kali ni ditemani kanak-kanak riang Aqilah dan Atikah. Tak sangka pulak nak ikut makjang dia balik kampung. Nak jumpe tok katenye..EXCITED!! hehe. Tak pernah lagi bawak diorang naik kete saya jalan jauh.risau jugak, tp seronok. ade teman hehe.

Dalam perjalanan, mmg macam2 cerita keluar. sy melayan sambil memandu. mata sebenarnya berat. kalau takdak depa, mau pejam dah rasenye huhu.Saya sebenarnya takjub dgn anak sedara saya yang sorang ni.. Aqilah.. terserlah kebijaksanaan ketika dia petah berkata-kata. Saya pasang zikir MSQ.mmg ini first time die dgr CD tu. tapi, alhamdulillah, setiap alunan zikir dalam cd tu dia boleh ikut. die dgr 2 3 kali, die dapat ikut dan ulang. Ada satu track, yang bila hadis dibaca, dia dapat teka doa apa yang bakal berkumandang, cm rentak yang die belajar berbeza dgn nyanyian CD td. Ayat dia " kakak belajar doa ni kat sekolah"..
Alhamdulillah..semoga kekal ilmu yang dipelajarinya dalam benaknya sehingga dewasa..

Ya..itulah istimewanya kanak-kanak. Punya ingatan yang kuat. Jika diselusuri perjalanan ilmuan-ilmuan Islam, mereka diajarkan dgn ilmu al-Quran dan hadis sejak kecil sebelum mereka menjadi pakar dalam lapangan ilmu masing-masing. Sejak kecil, sudah hafaz al-Quran. Tidak hairanlah mereka menjadi manusia yang hebat dan disegani manusia. Alangkah indahnya, jika ibubapa sekarang menggunakan kaedah yang sama. Di peringkat awal episod hidup anak-anak mereka, sudah diajar dengan al-Quran dan hadis, kerana jiwa mereka sangat suci ketika itu, senang sahaja menerima apa sahaja ilmu yang diberi.

Mutakhir ini, sedih dengan apa yang berlaku di sekeliling kita. Kanak-kanak di ajar menyanyi dan menari di atas pentas (rancangan realiti kan banyak sekarang) berbanding mengaji dan belajar tajwid. Alangkah ruginya kita jika generasi harapan kita di masa depan di ajar ilmu-ilmu yang begini. Adakah dgn ilmu ini bisa membantu mereka berjuang di tanah air sendiri kelak??Tepuk dada tanyalah diri..Dan yang paling sedih, kebanyakan kanak-kanak yang menyertainya adalah kanak-kanak Islam...huhuhu.

Saya sangat suka melihat kanak-kanak yang petah mengaji, berzikir..sejuk perut ibu yang mengandung kanak-kanak yang begini. Anak-anak pelajar saya juga ramai yang begini, tp tidak kurang jgk ramai yang tidak pandai mengaji. Sedih dan pilu hati. Saya membantu setakat yang saya mampu, In shaa Allah..

Saya sangat berharap anak-anak saya kelak pengahafaz Quran semuanya..(Bilalah agaknya tu yer hehe). In shaa Allah..semoga mereka menjadi pembela saya di akhirat kelak, insan yang baaaaanyak dosa ini...huhu.

Alhamdulillah..
Semoga memberi manfaat..
Bertemu lagi di post yang akan datang..


خاليزا يونس

3 comments:

your comment here...