26 July 2017

Hobi Baru

Assalamualaikum. 
Alhamdulillah, masih bernafas di bumi Allah yang penuh cabaran ini. Julai yang sangat memenatkan sebenarnya. Semua tugasan, kerja pengkeranian, kelas dan peperiksaan, sukan dan KAGUM dan macam-macam program yang kadangkala meruntun hati untuk berehat. Tiba-tiba teringat kata-kata gurauan yang selalu disebut oleh kakak aku yang sulung "kalau kaya dah berhenti kerja dah"😂. Tapi tulah, jauh sangat nak kayanye kan hihi

Beberapa malam yang lepas, aku terfikir untuk melakukan sesuatu yang aku suka. Kebetulan, masa tu duk tengok gambar2 di instagram. "Eh, cantik sungguhla gambar ni, pandainya ambik gambar..bla..bla..bla". Aku terfikir, kan seronok kalau aku juga boleh ambil gambar macam tu. Itu mmg hobi aku, mengambil gambar. Sebab setiap gambar ada memorinya yang tersendiri. 

Then ..pap!! Muncul idea ni dalam kepala. Lantas aku mesej adik aku "dik, esok akak nak pergi beli kamera DSLR". Terkejut adik den. Aku dah kira-kira bajet yang ada, dan aku dah target nak beli kamera jenama nikon d3300. Maka esoknya aku pun ke ipoh, kedai Kamera E poh, dekat dgn Mydin Meru. Aku survey dalam internet, kedai ni mmg popular lah di kalangan fotografer area sini. Awal aku sampai ke kedai tu, dalam pukul 11 mcm tu. Nasib baik tak ramai pelanggan masa tu. Setelah survey, tanya itu ini, en syahir ni pun adalah promote kat aku kamera mirrorless jenama nikon jgk, tp aku takmo. Nak dslr jgk (ms tu taktau mirrorless tu apa haha). Mirrorless ni kualiti gambar dia sama mcm DSLR rupenya, cuma dia kurang kat bateri dan kecepatan nak ambil gambar. Harga murah sikitla dr DSLR. Last2 nya aku belila nikon d3400. Latest dr nikon d3300. Campur aksesori itu ini, maka kenalah dgn bajet aku. 2k lebih sikit. Alhamdulillah. Dan aku berpuas hati dgn kamera ni. 

Lepas ni tekad aku nak merakamkan sebanyak mungkin memori guna kamera ni. InshaAllah. 








Antara gambar-gambar pertama yang aku sempat rakamkan guna kamera dslr pertama aku. Banyak lagi nak kena belajar sebenarnya. InshaAllah, time to time. 

No comments:

Post a Comment

your comment here...