23 January 2009

teruslah berjalan...

لا تقل قد ذهبت أربابه من سار على الدرب وصل
Jangan kau kata telah hilang harapannya..barangsiapa yang berjalan di atas jalannya pasti akan sampai ke destinasinya
Macam tulah lebih kurang maksud bait syair ni sptmana yang aku faham..bile ustaz aku cerita pasal syair ni, baru aku sedar..kat dunia ni setiap manusia berbeza jalan mereka..jalan nak sampai ke arah kejayaan tu..ada yang senang jek nak capai..takyah susah2,sekelip mata jek berjaya. Ade tu yang susah sungguh nak capai..kene bergolok bergadai berkorban ape saje baru dapat capai..bengkang bengkok jalannya,tiap simpang ade jek halangan..ade tu halangannya tak habis2..panjang bebeno..boleh buat putus asala maksudnya..tapi tulah,macam syair ni kate lah..sape2 yang terus2an berjalan,pasti akan sampai ke destinasinya..
So kawan2..kalau kite lihat kawan2 kite berjaya sedangkan kita sangt susah nak capai,jangan gundah..sbb jalan kita yang Allah dah tentukan cenggitu..Allah nak kite sabar dan usahe lebih..semua yang Allah tentukan ade hikmah disebaliknya..kalau orang lain,malam pekse duk bersenang lenang bace buku lebih kurang,tp result boleh ok jek..tu dah jalan die yang Allah dah tentukan..tapi kita kalau tak bertungkus lumus,takkan dapat kejayaan tu,itu mmg jalan yang Allah dah tentukan..kite kena terus berjalan, jangan berhenti jangan putus asa..kalau kita berhenti sampai bile2 pun takkan sampai..
Orang selalu kate,jurusan yang aku amek ni senang, tak mencabar..tapi aku yakin dengan dgn apa yang Allah dah tentukan untuk aku..dan aku yakin jurusan ni mmg sesuai dengan diri aku..terima kasih dan syukur kerana aku terpilih antara ribuan orang untuk belajar bahasa kalam suci ini…

No comments:

Post a Comment

your comment here...