9 September 2016

Ummi

"Ustazah, boleh tak saya panggil ustazah ummi jugak?"
Tanya anak itu, masa tu aku tinggal berdua dengan dia sementara menunggu kawannya datang.
Aku ketawa dgn soalan tu. Panggilan ummi ni asalnya hanya untuk anak2 homeroomku, itupun kadang-kadang mereka panggil ummi, kadang-kadang ustazah. Aku tak kisah pun, terpulang kepada mereka. Tapi, panggilan tu dah berjangkit, ramai pula yang panggil macam tu. Anak-anak BADAR, pelajar2 dari kelas yang aku ajar dan anak2 kelas tahsin pun panggil macam tu. Kadang-kadang rasa serba salah. Kadang-kadang, ada yang aku tak berapa ingat namanya, panggil ummi juga. Adakah sekadar mengikut kawan2 panggil atau saja suka2, takpelah,aku hanya biarkan. Terasa tua pula kadang2😂😂😂.
"Ustazah tak suka ek org panggil ustazah ummi?"
"Eh, takdelah. Cuma kadang2 rasa kelakor sbb dah tak tahu sapa2 dah panggil ummi, tapi boleh je awak nak panggil mcm tu"
Tiba-tiba anak itu menangis. Aku terdiam. Dalam hati, dah kenapa pulak nangis huhu.
"Saya rindu ummi saya".
Anak ini, aku tahu latar belakang keluarganya. Aku tau cerita di sebalik dia. Aku hanya biarkan dia menangis.
Lepas tu, adalah perbualan antara aku dan dia. Itu rahsia antara aku dan dia.Macam sesi luahan perasaanlah kot. Mungkin, dia dah lama tidak bercerita dengan insan bergelar ibu atau ummi. Agaknya. Itu hanya anggapanku. Dia cerita, aku nasihat sekadar yang aku mampu.
"Susah saya nak jawab soalan awak, sebab saya tidak berada dalam situasi awak"...
"Tapi, dalam hidup kita memang sentiasa perlu membuat pilihan. Dan dalam kita membuat pilihan, pasti akan ada hati yang terluka. Pasti. Tapi,kita tetap kena buat keputusan. Minta petunjuk dari Allah, renung di mana yang memberi kebaikan dan kurang mudaratnya, tetapkan keputusan, pilih, dan serahkan selebihnya kepada Allah. Dia yang memiliki hati, resah dan tenang dalam tangannya."
Harapnya, apa yang aku kata kena dengan rasa dan perasaannya, banyak perkara yang dipendam anak itu. Aku pasti.
Lepas bersalaman dengan aku, dia balik ke asrama.
Beep...telefonku berbunyi.
"Terima kasih ummi, assalamualaikum".
"Sama-sama anak ummi, waalaikumussalam"
Aku senyum. Ummi doakan kau cemerlang dunia dan akhirat nak. Dan kau akan temui pilihan dan keputusan yang terbaik, dan kebahagiaan akan datang dengan izinnya.
"Hati milik Allah dan hanya Dia berkuasa menenangkannya"

No comments:

Post a Comment

your comment here...