14 August 2016

Tips berdoa

Allah swt adalah Yang Maha Berkuasa memperkenankan doa dan permintaan hambaNya. Doa adalah senjata yang paling hebat untuk para mukminin, tetapi mungkin kita sering tertanya-tanya mengapa ada doa-doa kita, ada harapan dan keinginan kita masih belum Allah tunaikan.

Maha Suci Allah dari sifat kejam terhadap hambaNya. Sebagai hamba, kita mestilah sentiasa bersangka baik terhadaNya. Ada sebab mengapa doa-doa kita ada kalanya cepat dan adakalanya lambat dimakbulkan oleh Allah. Tetapi apa yang penting, terus-terusnlah berdoa dan jangan pernah putus harap dengan rahmat Allah swt.

Di dalam surah al-A'raf ayat 54 - 56 ini, Allah mengajar kita tips untuk kita berdoa kepadaNya.

1. Kita hendaklah meletakkan bahawasanya hanya Allah Yang Maha berkuasa atas setiap yang berlaku di atas muka bumiNya. Dia sahajalah berkuasa mengatur setiap kejadian di alam semesta ini, yang patuh dan tunduk hanya padaNya. Apatah lagi kita, manusia yang sangat lemah, persandaran kita hanyalah kepada Allah Yang Maha Berkuasa.

2. Memohon doa kepadaNya dengan rasa rendah diri dan penuh tertib dan adab. Cuba kita bayangkan, kita inginkan sesuatu dari orang lain, tetapi kita kasar dalam memohonnya. Pasti dan pasti orang tersebut susah untuk memberinya. Tetapi Maha suci Allah dari bersifat sebegitu seperti manusia. Namun, kita masih perlu menjaga adab kita ketika memohon kepadaNya, mudah-mudahan diperkenannya.

3. Sentiasa melakukan kebaikan dan menghindari kerosakan dan dosa. Allah suka kepada hambaNya yang sentiasa melakukan kebaikan. Allah sentiasa bersama orang-orang yang baik dan mendengar permintaannya. Usah pelik andai doa kita tidak dimakbulkan dek keran dosa yang sentiasa kita lakukan.

4. Berdoalah dengah harapan yang tinggi agar Allah memperkenankan permintaan kita. Jika tidak Dia, siapa lagi yang boleh membantu kita? Jangan pernah berhenti berdoa.

Selamat beramal!!

#kitadaie

No comments:

Post a Comment

your comment here...